Teater

Amatörteatern har i Svenskfinland främst uppstått och utvecklats inom ungdomsföreningsrörelsen. FSU är centralorganisation för de ca 80 finlandssvenska amatörteatrarna, av dessa är 15 sommarteatrar. Antalet föreställningar per år är ca 600 och ca 1200 personer står på scen i de olika produktionerna. Allt som allt engagerar teaterproduktionerna flera tusen frivilliga. Publiken uppgår per år till över 100 000 personer.

Mera teaterrelaterad information på hemsidan teater.fi

25.9.2019 13:18

Produktionsstöd för amatörteaterpjäser

FSU-amatörteatergrupper kan ansöka om produktionsstöd från FSU för höst- och vinterpjäser som uppförs mellan tiden 1.9.2019-29.2.2020. Ansökan för höst- och vinterpjäser bör inlämnas senast 5.11.2019 genom att fylla i ansökningsblanketten som hittas HÄR.

Nu är det dags att nominera årets Teaterprofil

Det är dags att nominera årets Teaterprofil 2019. Detta är ett ypperligt tillfälle att tacka någon som gjort en extra insats i år, eller som varit aktiv redan i många år. Av de nominerade premieras en person till Årets Teaterprofil 2019. Skicka ett förslag på en person och en motivering till teater(at)fsu.fi senast 5.11.2019.

Finlands AITA/IATA-center söker en finländsk barnteatergrupp för att uppträda på barnteaterfestivalen Turgi i Schweiz 24.7-2.8.2020

Den internationella barnteaterfestivalen Turgi arrangeras för sjätte gången i månadsskiftet juli-augusti 2020. Finland har fått inbjudan till festivalen och vi söker nu en teatergrupp för att uppträda med sin föreställning under festivalen. Gruppen skall bestå av max 15 barn i åldern 9-15 år (+ 2 vuxna). Finlands AITA/IATA-center deltar i gruppens resekostnader. Deltagarna betalar en självrisk på 150,-/person + resorna inom Finland. Festivalens arrangörer står för kost och logi under festivalen.

Ansök med genom att skicka information om gruppen och föreställningen samt en länk till inspelningen av föreställningen till adressen mikko(at)tnl.fi med rubriken ”Schweiz 2020”. Ansökningstiden går ut 25.10.2019. Den deltagande gruppen väljs ut av centrets styrelse i början av november.

För mer information kontakta Mikko Väänänen 050 594 6074 / mikko(at)tnl.fi

Följ också Teater.fi på Facebook för pinfärsk information gällande teater!
28.6.2019 12:45
FSU har sommarstängt 1.7-12.8.2019
28.6.2019 12:42

FSU har sommarstängt 1.7-12.8.2019

Under juli månad och två veckor in i augusti kommer FSU:s kansli att vara stängt. Detta betyder att vi inte längre förmedlar några upphovsrättigheter eller lånar ut pjäser före den 12 augusti.

Möjligt att ansöka om produktionsstöd igen i höst

FSU-amatörteatergrupper kan ansöka om produktionsstöd från FSU för höst- och vinterpjäser som uppförs 1.9-28.2. Ansökan skall lämnas in senast 5.11 på för ändamålet tryckt blankett. Mer information och ansökningsblanketten hittas på: https://teater.fi/sv/understod/produktionsstod

Vill du vara med i en TV-serie?

Citizen Jane Productions söker ivriga 13-17 åriga unga statister till den svenskspråkiga TV-serien ZOO! Virala Genier.

Komediserien spelas in i juli mellan den 1.7-24.7 I Hertonäs, som statist behöver man vara på plats några dagar. För filmintresserade är detta ett utmärkt sätt att se hur en TV serie görs, samt få erfarnhet att uppträda framför kameran. Biobiljettsersättning.

Skicka en kort ansökan med bild, kontaktuppgifter och de datum du vill komma med till: casting@citizenjaneproductions.fi

9.5.2019 16:56
Är du intresserad av film och TV? Under sommaren kommer Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU att börja skriva manuset för en ny ungdomsserie och vi behöver nu din hjälp! Kom med och berätta vad du skulle vilja att vår nya serie skall handla om.
2.4.2019 14:09
Produktions- och marknadsföringsstöd, Europeiskt teaterläger i Hangö, Teaterkalaset